Najdete nás na Facebooku

Podporují nás:

Pište pravdu, sokolíci

To už tady kdysi bylo. Když se blahé paměti za soudruhem Stalinem vypravila delegace sovětských spisovatelů, zeptal se ho jeden z nich „poraďte nám ,soudruhu Staline, co máme teď psát?" Veliký vůdce národů se prý zamyslel, vyfoukl obláček dýmu ze své milované fajfky a pak sdělil spisovatelům „pište pravdu, soudruzi." Spisovatelé prý oněměli nad hloubkou té myšlenky. A vydali se psát pravdu. Jak to dopadlo, všichni dobře víme. Knihy, časopisy a noviny byly jedna velká lež.

Andrej Babiš před rokem koupil vydavatelství Mafra, které je vydavatelem dvou významných deníků, Mladé fronty Dnes a Lidových novin. Shodou okolností to bylo ve chvíli, kdy se blížily volby do Poslanecké sněmovny, a zpoza rohu vykukovaly komunální a třetinové volby do Senátu.

Ale to v Babišově rozhodování, stát se mediálním magnátem české mediální scény, vůbec nehrálo roli. Jeho mysl, podobně jako kdysi mysl, velikého vůdce národů Stalina, plnily jiné pocity. Teď nám je konečně odhalil. Teletext České televize uvedl, že Babiš chtěl deníky koupit proto, aby psaly pravdu. Prý o něm napsaly spoustu lží. Chudák Andrjuša netušil, že nákup vyvolá tak velké negativní reakce.

Když dobrodinec zakoupil dva klíčové deníky, česká novinářská obec reagovala jako vždy. Nejdříve se všichni bili v prsa, že jim do psaní nikdo mluvit nebude, natož Andrej Babiš, pak trochu schlíple mluvili o tom, že musí bránit svobodu psaného projevu, nakonec začali psát tak, jak to soudruhovi Babišovi vyhovuje. Pár nepohodlných Babiš vyhodil, ostatní se shrbili za redakčními stoly. A bylo vymalováno.

Postoj české novinářské obce ostře kontrastuje s postojem slovenských novinářů. Poslední zpráva hovoří o tom, že redaktoři předního slovenského listu Sme hromadně podali výpověď. Reagovali tak na oznámení, že do vydavatele deníku vstoupí nový akcionář s finanční podporu investiční skupiny Penta. To podle většiny členů redakce Sme představuje ohrožení jejich nezávislosti.

Důvod rozhořčení novinářů ze SME je zřejmý. Mocná investiční skupina Penta kolem Marka Dospivy a Jaroslava Haščáka byla hlavním protagonistou aféry Gorila z let 2011 a 2012. Uniklé přepisy rozhovorů Jaroslava Haščáka s celou plejádou slovenských politiků naznačily do té doby netušené korupční provázání byznysu a politiky.

Šéfredaktor SME Matúš Kostolný a 66 jeho spolupracovníků uvedli, že list v rukou Penty nebude nezávislý. A dodali, že v takovém médiu nechtějí pracovat. Na jejich podporu vznikla facebooková skupina a online petice. Jejich postoj podpořil týdeník Týždeň.

Podle prohlášení redakce se Penta nechová jako normální investor, který chce v médiích podnikat, aby mu příjmy z denního prodeje a inzerce přinesly zisk. Je zřejmé, že Pentu zajímá především vliv, který značka Sme má. „Kdybychom v této situaci ve Sme zůstali, přikývli bychom na hru, v níž se média nestarají o zájmy čtenářů, ale jsou nástrojem moci jejich vlastníků," dodávají slovenští novináři.

Tak se brání pravda, čeští sokolíci!

U nás je naštěstí všechno jinak. Babišovi přece nejde o vliv, ale o to, aby novináři psali pravdu. Pravdu pravdoucí. Jako že Andrej Babiš byl/nebyl agentem StB.


Ivan Bednář


Líbil se vám článek? Zvyšte mu popularitu u čtenářů iDNES kliknutím na >>> TENTO ODKAZ <<<

Blog Ivana Bednáře na portále iDNES najdete zde:  http://ivanbednar.blog.idnes.cz